fotó: Zirig Árpád

A legszarabb csehszlovák

2013.01.26. 22:37 | baowah | komment

A Jolana Galaxis az egyik legrosszabb cseh elektromos gitár. Annak ellenére, hogy ezt mindenki tudta róla, egészen sokáig gyártották az 1980-ban bemutatott modellt. A krnovi gyárban készült, legnagyobb baja, hogy a húrlábat valamiért a koptatóra szerelték.

Sosem értettem: addigra volt 30 év tapasztalatuk az elektromos gitárokkal, erre műanyaggal megölik a hangzást. Sebaj, ki kell onnan vágni, és kialakítani egy rendes fa-fém találkozást, hogy átadódjon a húr keltette rezgés a testnek.

Johnnytól kaptam, de igazából Erni első baltája volt; az évek alatt igazi punk cuccá súlyosbodott. Egyetlen előnye a kiszáradt fája meg a bridge pickup, amelyet Tuky, a Kent Armstrong hangszedők legendás mestere készített: a kb. 20 éves hangszedő önmagában sokkal többet ér az egész gitárnál.

Szétszedtem. Néhány óra munkával eltávolítottam róla minden matricát, aztán jöhetett a betiltott Super Kromofág.  Szépen maródik le a festék, nem is szeretném visszafújni. A nyakat meg kell kicsit megvékonyítani, nagyon durva ásónyél - Meecrobát kértem meg a feladatra. Azt hiszem, az eredeti Saphir hangszedőt, amiből viccesen kiolvadt a viasz, kihagyom, és új koptatólapot vágva egy PU-sra alakíttatom át. Csak Kócost kell rábeszélni.

 

baowah: DSC 0013

 baowah: DSC 0015 baowah: DSC 0018 baowah: DSC 0020 baowah: DSC 0024 baowah: DSC 0025 baowah: DSC 0026 baowah: DSC 0028 baowah: DSC 0029 baowah: DSC 0033 baowah: DSC 0034 baowah: DSC 0037 baowah: DSC 0040 baowah: DSC 0042

baowah: DSC 0054

Címkék: jolana galaxis Jolana Galaxis

A bejegyzés trackback címe:

https://baowah.blog.hu/api/trackback/id/tr675045697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.01.27. 19:32:57

Lesz itt nemulass, ha ezt dotoho meglátja.

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2013.01.27. 20:26:20

Egy Jolana volt az első gitárom.
És a második is :)

És George Harrison első gitárja is!

Void Bunkoid 2013.01.27. 20:35:16

Wahaha, nekem is egy galaxis volt az első gitárom, körülbelül hétezer forintért vettem - akkoriban egy középszar elektromos gitár is hetven-nyolcvanezer forint között mozgott. A vicces, hogy azok az akkor hetven-nyolcvanezres Lyon, Johnson meg Maison és társai licencelt szarok kb egy kategóriában vannak a mai tizenöt-húszezer forintos lidl gazdaságos, jaszkarizásból színpadon szétverni való "gitárokkal", mostmár hetven forintért azért lehet - legalábbis szerintem - akár egészen használható hangszert is venni.

Sákif za morro? 2013.01.27. 21:09:20

A Jolana csapás volt a mocskos kapitalizmusra. Ilyen szar gitárt szerintem senki nem gyártott.

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.27. 22:02:05

@LET FREEDOM RING WITH A SHOTGUN BLAAAAAAAAAAAAAAST: ez ebben a formaban nem igaz. a magyarok,a romanok, a bolgarok es az oroszok rosszabb elektromos gitarokat gyartottak. Ez mondjuk kimagasloan szar volt tervezesileg, de a faja pl tok jo.

FaBRiK 2013.01.27. 22:07:42

Akkor vettem Csehszlovákiában, amikor egy papírlapot sem lehetett áthozni. Nagy sztori, gyönyörű emlékek. Aztán nem lettem Kirk Hammet, pedig még egy Laney combora is összegyűjtöttem később a sereg alatt.
A gitár mai napig minden nap szembe jön velem és néha még a kezembe is veszem.
Nekem akkor is ez marad a király.
Ja, és grafitszürke-metal színű gyárilag :)

cool 2013.01.28. 05:48:42

@yaffa: ki ne találd má, hogy majd pont a John Lenon - egy ilyen szart megvett volna? Angliában, ahol már akkoriban jobbnál jobb márkák voltak abban az időben. Nekünk példul egy kölcsön Gibson-unk volt akkor, amikor a hazai boltok még tele voltak ezzel a csehszlovák szarral, sőt - a havernak is vettem meg egyet otp-s hitelre, mert neki nem adott hitelt a takarékpénztár, mert akkor még nem volt katona (mondjuk - azóta sem volt). 7200 kemény magyar forintba volt ez akkoriban (6 havi 1200-as részlet-törlesztéssel)

rognork 2013.01.28. 06:50:44

@baowah: tévedsz, nem ez volt a legszarabb jolana, hanem a tornado, ez kérlek olyan kurva hamis volt, hogy...

nem is találok szavakat. a szobatársam ezen tanult, állandóan szólt. az én musima de luxe-on szarrá verte, pedig az se volt egy nagymenő.

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2013.01.28. 07:09:11

@cool: Először is George Harrison-t írtam, nem John Lenon (sic!)-t.. Lennon-nak nem tudom mi volt az első gitárja...

Másodszor is nem azt írtam, hogy jó gitár a Jolana, azt írtam, hogy neki az volt. A 60-as évek elején speciel ezek a márkák ugyanúgy jelen voltak Nyugat-Európában. Akkor még jobb minőségben, mint amivel te a 90-es években találkoztál. Olcsók voltak, gyerek első gitárjának jók voltak. Ha a nagyanyja vett neki egy gitárt, akkor az eladó nyugodtan ajánlhatta ezt.
Lehet, hogy Harrison-ék nem tudtak OTP kölcsönt felvenni...

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.28. 07:34:57

@cool: Harrisonnak (de Page-nek is) Jolana Grazioso volt az első gitárja. Hamburgban meg olyanon jatszott.

"Harrison's first solid-body electric guitar was a Czech-built Jolana Futurama/Grazioso.[267] The guitars Harrison used on early recordings were mainly Gretsch models, played through a Vox amplifier.[268] "

en.wikipedia.org/wiki/George_Harrison

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.28. 07:37:05

@rognork: talan szegeny szerencsetlen nem jott ra arra, hogy a hurlab nem fix, hanem mozgathato (mint a jazzgitarokon altalaban), igy nagyon konnyen elmegy az oktav, ha netalan elcsuszik egy kicsit a helyerol. azt hiszem a tornado eseteben a hamissag a haver baja lehetett., mert amugy egy jol megepitett sikeres semi-hollow cuccnak szamit amai napig.

rognork 2013.01.28. 08:03:56

@baowah: őn nem jött rá, de én igen, be is állítottam. lehet, hogy a fogólap volt nagyon kopott, vagy valami kókány nyak volt rajta, mindenesetre őrületbe kergetett vele. a pickupok hangja meg külön téma. 1993-ban meg ugye elég gáz volt a formája, amikor a damage inc-re keményültünk gedeon bácsi gityójával

rognork 2013.01.28. 08:10:58

@rognork: most rákerestem tube-on, hát a musimának kurva jó hangja volt értő kézben.

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.28. 10:08:52

@rognork: a jolananak is. nezd meg ennek a bacsinakl a csatornajat, egy mester es jo izlesu gyujto.
www.youtube.com/user/linutisp?feature=watch

az F-luykas vonalbol a csehektol a Jolana Alexandra a legjobb, nekem olyan van, imadom. Amugy illuzio, hogy pl a regi amerikai hangszerek annyival jobbak. Csak azokat becsultek, beallitottak, stb. oke, a faanyagban keleten csunyan le tudtak ciganyodni, de nyugaton is ott volt a Danelectro, ami papukendli fedellel gyartott cuccokat.

rognork 2013.01.28. 10:38:34

@baowah: basszus, igazad van, szép hangja van. eléggé megvezet a sok kis kapcsoló fityfasz rajta, ami ma már a kínai kategória indikátora. a csatornán ráadásul megtaláltam a bőgős cimbi orfeusát is, állat volt a régi cuccokat látni.

akkoriban ugye a kókányolás az nagyon ment (spéci pickupoktól a tremolós húrlábig) szóval nagy eséllyel egy fosba botlottunk bele 5 rugóért. a harmadik cimborámnak egy washburn volt hughs and kettner kombóval, az volt az etalon, mindent ahhoz mértünk.

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.01.28. 21:47:32

@rognork: aaa, a kinaiak tok szep gitarokat csinaltak. csak nem voltak jok. az igazan elmebeteg gitarok europaban es japanban szulettek a kiserletezos korszakban. a koreai es kinai masolok a legszebbeket koppintottak, mert az volt eladhato. de nezd meg a regi olasz gitarokat.

ez egy jo oldal, ajanlom: guitarz.blogspot.hu/

sámuel 2013.02.10. 20:54:31

Az első képen látható fotelről mit lehet tudni? Csehszlovák ipar remeke?

baowah · http://baowah.blog.hu 2013.02.12. 10:09:22

@sámuel: igen, csehszlovák (de ez véletlen). azt hiszem a hatvanas évek elején vették nagyszüleim. Gőzön hajlított laminált karfák, bükk lábak. (azt hiszem)
süti beállítások módosítása